Regelmatig komt hier een klant binnen met een computerprobleem.
Een van de eerste vragen is dan (en nee, niet wat kost het) of ik de foto’s of documenten wel kan redden.
Op mijn vraag of die dan niet gebackupt zijn, krijg ik dan een somber gezicht en een uitleg over hoe de klant dit 3 jaar geleden nog wel gedaan had, maar inmiddels een beetje achter loopt. Het was wel de bedoeling om het weer op te pakken, maar ja, geen tijd voor genomen.
Wat ook voor komt is dat de externe harddisk defect raakt waar de foto op staan. Als ik dan vraag of de foto’s ook nog op de computer of telefoon staan wordt dan ontkennend geantwoord. De externe harddisk is dan dus geen backup, maar een externe opslag.
Zorgt u er dus voor dat u alle belangrijke bestanden (foto’s, documenten, e-mails, video’s, enz.) tenminste 2x op verschillende opslag apparaten heeft staan. Ook in de cloud is een oplossing, maar zelfs dan nog raad ik een 2e kopie aan. Als u namelijk uw wachtwoord van Dropbox / Onedrive / Google drive / iCloud kwijt raakt, kan het soms lastig zijn om weer bij uw data te komen.
Als u veel data wilt veiligstellen, of met meerdere gezinsleden op 1 apparaat wilt backupen dan is een NAS (Netwerk harddisk / Network Attached Storage) ook een praktische oplossing. Alle apparaten in uw thuisnetwerk kunnen die harddisk dan benaderen (Mits daartoe gemachtigd) zodat uw niet “op zoek” moet naar de backup harddisk of USB-stick.